Provoked by Society

Hej!
Idag tänkte jag skriva om lite allvarligare ämnen än vad jag vanligtvis brukar. Inte för att jag vet exakt vad jag brukar skriva allt mest om här på min blogg. Men jag kände bara för att få ut lite saker. Bara några saker som provocerar mig lite extra mycket.
 
Idag när jag satt på Tema lektionen på skolan, bestämde jag mig för att sminka mig lite (jag brukar göra det ibland när jag inte hinner så mycket på morgonen när jag är på väg till skolan). Jag tänkte att det är väl bättre att jag gör det på lektionstid och ändå hänger med i vad dem andra säger, än att jag ska stå och göra det på toan för att sen komma för sent. Personligen så tycker jag väldigt mycket om smink och det är bara något som jag är intresserad av. Vanligtvis sitter jag och ritar eller skriver i min notebook. Men nu satt jag i alla fall där och sminkade mig i tystnad, medans jag lyssnade på vad läraren sa. Då frågade läraren om jag tycker att det är roligt att sminka mig när alla andra sitter och tittar på. Jag svarade att "Alla sitter väl inte och kollar på vad jag gör?". För jag tänkte att om jag bara mind my own business i tysthet medans jag lyssnar och hänger med på lektionen, då stör jag väl ingen? Jag vet inte, jag kände mig bara så uttittad och obekväm. Sen började läraren snacka om smink och frågade till exempel om vi tycker att det är okej att killar har smink (vilket det absolut är!). Sen började de prata om varför vissa bär smink och inte andra, typ varför en vill lägga ner så mycket tid på det. Så jag sa att "Om man mår bra på insidan av att sminka sig på utsidan, så får man väl göra det. Och om man trivs bra utan smink, så behöver man ju inte sminka sig". Är det inte så enkelt? Jag vet inte, jag kände mig bara lite irriterad av att de ens drog upp det. Jag menar, att jag sitter och sminkar mig i tysthet är väl lite samma sak som om jag bara skulle sitta och rita?
 
Jag blir irriterad av när andra personer kommenterar negativt över något som jag är intresserad av. Smink är väl inte direkt mitt största intresse men det är något som jag är intresserad av. Personligen så har jag alltid haft problem med min självkänsla och mitt självförtroende, vilket såklart många andra personer har problem med. Men jag mår bara bättre inuti mig själv när jag är sminkad. Jag blir mer självsäker för att jag känner mig fin. Så varför ska man då göra sig besvär av att någon sitter och sminkar sig på lektionstid? Eller egentligen var som helst, om personen ändå är nog uppmärksam över vad som händer runt omkring en. Varför ska man behöva smyga med sitt smink och varför tittar andra konstig på en om man sitter och sminkar sig lite så där på bussen eller i skolan? Vad är det som är så märkvärdigt med det egentligen? Jag menar, är det verkligen så stor skillnad mellan någon som sminkar sig in public, jämfört med någon som sitter och ritar? Jag hoppas att ni förstår hur jag tänker kring det här, för det är ett sånt där ämne som kan få mig att känna mig lite provocerad. Seriöst, allt jag vill är bara att få kunna sminka mig klart under dem här 5-10 minuterna, så att jag kan få må lite bättre inuti mig själv under resten av dagen. Är det verkligen så mycket begärt? Helt ärligt.
 
Något som jag oxå kan bli jäkligt irriterad över är när någon eller några klankar ner på vilken musik jag gillar att lyssna på. Till exempel att de ser ner på någon som jag ser upp till. Att det ska vara lite töntigt att jag gillar just den personen eller just det bandet. Jag kan inte förklara vid hur många tillfällen som jag har blivit retad för att jag gillar Justin Bieber. Visst, jag förstår att alla har olika syner på musik och att alla inte är intresserade av samma typ av musik, vilket är helt okej! Men jag har en tendens till att ta väldigt illa vid mig när någon retar sig på mig bara för att jag är intresserad av en artist. Om vi nu ska ta Justin Bieber som ett exempel. Varför ska just det namnet alltid dras med en negativ klang? Varför anses jag som en "fangirl" om jag gillar Justin Bieber? Eller vilken annan artist som helst. Det behöver inte ens handla om Justin Bieber. Okej, det kan vara vilken artist som helst. Jag är 19 år, okej, snart 20. Tror ni inte att jag redan ha upptäckt en massa andra typer av artister vid det här laget? Alltså jag lyssnar på så mycket musik, om en nu ska dra några exempel, Nirvana, Eminem, Bring Me The Horizon, PVRIS, Rihanna, osv. De är alla väldigt olika typer av artister och jag är väldigt öppen för att lära mig om annan musik än vad jag kanske är van vid att lyssna på sen tidigare år. Bara för att jag gillar just den artisten eller just det bandet, betyder inte att jag sitter hela dagarna och bara lyssnar på deras musik eller att jag "fangirlar" så fort den personen gör något. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Helt ärligt, vi är alla bara "normala" människor, även kändisar, tro det eller ej. 
 
När det kommer till just Justin Bieber så har jag varit ett fan av honom i 6 år. Det tar oss tillbaka till en tid då jag bara var 13 år. 2010 var det året som min pappa dog. Det var den tuffaste tiden i mitt liv och Justin's musik var, bland annat, det som fick mig att må som allra bäst. Herregud, jag var 13 år! Han var allt jag såg upp till då och jag var superkär i honom. Men vem har inte en celebrity crush när de är så unga? Alla har vi väl haft någon som vi sett upp till under våran uppväxt. Det behöver inte ens vara någon som är känd. Det kan vara en pappa, en farmor, en syster eller bara en nära vän. För mig har det dock alltid varit musikartister som jag har sett upp till, och gör fortfarande, därför att musik är mitt största intresse. Precis som att fotboll är någon annans största intresse och den personen kanske ser upp till en bra fotbollspelare. Det spelar ingen roll vem det är du ser upp till. Bara du försöker respektera att vi alla är olika och ingen är bättre än en annan.  Jag menar, bara för att du inte förstår något, ger dig inte rätten till att klanka ner på det.
 
Det var egentligen allt jag hade att skriva om just idag. Jag ska försöka att ta upp lite fler seriösa ämnen på bloggen. Jag känner att det behövs. Lite stark krydda kan väl inte skada? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0