Liseberg och Universeum

Hej! Idag ska vi gå på Liseberg, tjohoo!! :D Vi var faktiskt där i förrgår, men då regnade det...och det var KALLT! Så det var inte så jätteroligt, men det var perfekt väder för att åka Flumride och Kållerado! Vi åkte dom två karusellerna, osså åkte vi Hanghai och Lisebergbanan. Hanghai var jätteroligt, jag skrek...MYCKET!!! Jag skriker jämt då jag åker karuseller, högt oxå! x) Men idag hoppas vi på fint väder så att vi kan gå dit igen, denna gång ska vi köpa ett åkband. Det blir så dyrt med att bara köpa en biljett åt gången! Jag ska faktiskt ta mod till mig att åka ett Frittfall, har aldrig vågat det förut! Mamma sa oxå att vi ska sova ut tills vi vaknar, vi missar ju frukosten. Men då vi vaknar så är det nog lunchdags, då ska vi prova på att äta på Burger King. Maria har sagt att dom har godare hamburgare än på Frasses, så då måste dom ju vara goda?!

Igår var vi på Nordens största Sience Center, Universeum. Det var så himla kul! Vi var i en regnskog där det fanns bl.a. Silkesapor (tror att dom heter så?), krokodiler, giftiga grodor, fjärilar, fåglar och en Kajman. (den såg vi tyvär aldrig) Sen gick vi mot Akvariet, det var absolut det bästa! Där hade dom bl.a. Krabbor, ålar, rockor och "Nemo fiskar". Dom hade ett ganska litet akvarium där det fanns Australienska fiskar och vackra barriärrev. Sen gick vi till ett väldigt litet akvarium där dom hade små maneter, ca.8 st. Det var väldigt facinerande! Dom var som genomskinliga med rosa och lila toner. Det kom en guide oxå sen som skulle visa när han matar en fisksort kallad Sprutfisk. Han la en liten gräshoppa på ett blad i akvariumet. När fiskarna fick syn på den så började dom spruta ut små vattenstrålar mot gräshoppan, så småningom ramlade den i vattnet. Guiden sa att sa att en av fiskarna har ett fel, han sprutar nämligen vattenstrålar baklänges. Hahahaa!! XD Sen kom vi till ett STORT akvarium med små hajar och rockor. Man kunde stå som en en "tunnel" och se akvariumet när man tittade upp. Jag stod där och tittade på alla fiskar som simmade omkring, det var så vackert! Plötsligt ser jag ovanför mig hur en STOR haj kallad Herman med tänder vassa som rakblad, simmar rakt ovanför mig. Sen kom en till haj, en sågfisk kallad Fröken Sågkrates. Man tror seriöst att det är en haj, men det är igentligen en rocka. Fröken Sågkrates var så söt! För att hålet/munnen på undersidan av huvudet såg glad ut, det såg ut som att hon skrattade eller nåt! :D

Igår var vi på stan och shoppade, jag var så trött! Vi satte oss på en restaurang där dom hade grillbuffé, det var gott och mättande! Från fönstret där vi satt såg vi 5 robotar i vita dräkter, sen såg vi Darth Vader. Dom stod där med vapen och bara gick omkring och tittade på folk, scary! Vet inte varför dom hade klätt ut sig till det, kanske för att dom gjorde reklam för något eller att det bara var en rolig grej för turisterna?

Men gud vad jag har skrivit mycket nu! Finns det ens någon som faktiskt läste hela inlägget? :] Men nu ska vi gå ner och äta lunch på Burger King, det ska bli spännande att prova deras mat! Hejdå<3 

Kommentarer
Postat av: mamma

Tänk att vi till och med åkte Balder,den var ruggig.

kram mamma

2011-07-19 @ 11:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0